Brev:
Skemad - 3. måltid?
10. december 2007
Alder:
5 mdr.
Skemad - 3. måltid?
Hej Helen!
Mia er nu 5 1/2 md. gammel. Hun har fået skemad, siden hun var 4 mdr. gammel og trives med det.
Vores dag ser ca. sådan her ud:
Kl. 6.30 vågner og bliver ammet (Kun det ene bryst, har meget mælk om morgenen). Vi står op umiddelbart efter. Hun er ikke interesseret i at ligge alt for længe.
Kl. 8.00-8.30 får en ammetår (det andet bryst) og bliver puttet til formiddagslur, sover mellem 1 time og 3 timer. (Oftest en time til halvanden)
Kl. 9.15-9.45 vågner, ammes (kun det ene bryst) Et kvarter til en halv time efter får hun det andet bryst.
Kl. 10.45-11 bliver puttet igen, sover måske 45 min. til en time.
Kl. 11.45-12 (Kan variere fra 11-13) får grød med mos, vand af kop, spiser ca. 1 dl færdiglavet grød. Jeg tilbyder altid amning umiddelbart efter. Af og til tager hun kun lige en smule, andre gange tager hun fra begge.
Kl. 13.30 er træt og bliver puttet igen, sover måske 45 min. til en time.
Kl. 15.00 ammer fra begge bryster
Kl. 16.45 er meget træt og får ind imellem en power nap på 30 min. Bliver af og til meget sur, når hun bliver puttet, selvom hun er træt. Og det lykkes ikke altid at hun sover luren.
Kl. 17.30 grød og mos, vand af kop, spiser meget, 1 1/2 dl. tilbyder amning bagefter (vil gerne have lidt)
Kl. 18.15 kommer i bad
Kl. 18.45 ammer
Kl. 19.00-19.30 bliver puttet til nat, uden de store problemer
Kl. 22.30 ammer inden jeg selv går i seng
(Hvis hun mangler sin sidste power nap, vågner hun efter 3 kvarter og vil op, men der går heldigvis ikke lang tid, før hun sover igen, hvis hun får sutten) Sover dog oftest helt indtil kl. 22.30. Og så starter dagen forfra. Hun sover næsten altid natten igennem.
Jeg ved ikke, om det snart er tid til et 3. måltid mad? Hun er med igen rent vægtmæssigt, har taget 800 g. på den sidste måned, herligt! Jeg synes ikke, at hun spiser så entusiastisk til middag, men om aftenen hugger hun det i sig. Og kan slet ikke få nok. Skal et evt. 3. måltid ligge om morgenen? Der har jeg jo masser af mælk, som hun naturligt nok bliver meget mæt af. Hvordan skal jeg lige tackle det? Jeg tænker, om hun skal være 6 mdr. inden, så jeg kan starte op med havregrød eller øllebrød om morgenen?
Jeg har nu prøvet grøntsagsmos adskillelige gange, men hun laver kast-op-bevægelser og lyde, når hun får det i munden. Har prøvet ren kartoffelmos, kartoffelmos med gulerod og kartoffelmos med broccoli - der er intet af det, hun vil have. Det ender altid med, at jeg laver en gang (Nestles) risgrød med mos til hende, som hun spiser med stor fornøjelse (Så er hun er altså sulten) Jeg prøver så at variere mosen, så hun får sveske, jordbær, pære, æble mm. Og så laver jeg ind imellem (hjemmelavet) majsgrød med mos på til hende - det tager hun også fint imod.
Skal jeg prøve det industrielle, eller er hun bare ikke klar til grøntsagsmos endnu? Og er det varieret nok, det hun får?
Jeg undrer mig lidt over hendes søvnmønster om dagen. Er det mon et skridt tilbage, at hun pludselig skal bruge 4 lure igen? Hun har længe kun haft behov for 3. Jeg har ikke det store held med at hjælpe hende videre i søvnen længere. Oftest har hun allerede åbne øjne og smiler til mig, når jeg vil give hende sutten. Og så er erfaringen her på det seneste, at det ikke vil lykkes mig - for så er hun bare i hopla.
I bund og grund kunne jeg nok godt tænke mig en plan for dagen, når vi har 3. måltid mad med. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gøre det - hvilken mad mm. Og hvad der er et godt søvnmønster for en på 5 1/2-6 mdr.
Hun er begyndt at kunne sidde selv i kortere perioder. Kan jeg mon snart finde højstolen frem så? Hun sidder stadig hos mig, når jeg giver hende grød, hun er enormt nysgerrig, og det er indimellem sket, at grøden er faldet på gulvet, fordi jeg ikke lige har været helt opmærksom. :-/
Jeg håber, at du kan hjælpe mig lidt videre igen.
Med venlig hilsen
Jannie